Endividamento e Grau de Alavancagem Financeira nas Holdings Concessionárias de Rodoviárias / Debt and Degree of Financial Levying in Concessionary Holdings of Roads

Ivyson Vila Nova Silva, Leonardo José Seixas Pinto

Resumo


Avaliara-se os demonstrativos contábeis do quinquênio 2012 a 2016 das 5 empresas holdings listadas na BM&FBOVESPA que atuam por concessão pública, explorando a área de rodovias através da cobrança de pedágio, perfazendo 100% da amostra para a referida atividade. Constatou-se que todas empresas apresentam ROE superior ao ROA, tendo como consequência um grau de alavancagem financeira superior a 1, sendo constatado que captar capital de terceiros nessa atividade alavanca o lucro da empresa. O índice do grau de endividamento supera 60% e é crescente em todas empresas analisadas, demonstrando que as empresas que operam sob concessão são altamente alavancadas, concluindo que a estratégia de captar passivo oneroso é praxe e lucrativo na referida atividade. Os motivos que podem explicar os achados são: elevada lucratividade apurada no setor de concessão de rodovias associado ao baixo custo de captação de capital de terceiros.

 

Palavras-chave: Alavancagem financeira. Endividamento. passivo oneroso. GAF.

 

ABSTRACT

 

We evaluated the financial statements for the five-year period from 2012 to 2016 of the five holding companies listed on the BM & FBOVESPA that operate through a public concession, exploring the highways area through toll collection, making up 100% of the sample for that activity. It was verified that all companies have higher ROE than ROA, with a consequence of a financial leverage of more than 1, being that capturing the capital of third parties in this activity, leverages the company's profit. The index of the degree of indebtedness is above 60% and increasing in all analyzed companies, demonstrating that the companies that operate under concession are highly leveraged, concluding that the strategy to capture onerous liabilities is practical and profitable in said activity. The reasons that may explain the findings are: high profitability in the highway concession sector associated with the low cost of third-party capital raising.

 

Key-words: Financial leverage. Indebtedness. onerous liability. CFL.


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DOI: http://dx.doi.org/10.12819/2019.16.1.5

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