The Fox: D. H. Lawrence’s Short Novel in Mark Rider’s Film / The Fox: A Novela de D. H. Lawrence no Filme de Mark Rider
Resumen
This paper has as one the main objectives to investigate the particular reading of the modern short novel The Fox (1976), by the English writer D. H. Lawrence in Mark Rydell’s film, analyzing the theme of completeness, its rewriting on screen through the characters’ love affair, and its fit into the parameters of the cinematographic system, with a new narrative configuration closer to the social and cultural discursive claims of the reception context. As theoretical background, we have taken into consideration ideas on literature and film adaptation in Cattrysse (2014) and Lefevere (1992), as well as some criticism on Lawrence’s work in Janaki and Sumathi (2019), and Greiff (2001).
Keywords: D. H. Lawrence. Adaptation. Narrative. Short novel.
RESUMO
Este artigo tem como um dos principais objetivos investigar a leitura particular da novela moderna The Fox (1976), do escritor inglês D. H. Lawrence, no filme de Mark Rydell, analisando o tema da busca de plenitude, sua reescrita na tela por meio do relacionamento afetivo entre as personagens, seu enquadramento nos parâmetros do sistema cinematográfico, com nova configuração narrativa, mais alinhada às demandas discursivas sociais e culturais do contexto receptor. Como fundamentação teórica, levamos em consideração as ideias sobre literatura e adaptação de Cattrysse (2014) e Lefevere (1992), bem como a crítica sobre a obra de Lawrence por Janaki e Sumathi (2019), e Greiff (2001).
Palavras-chave: D. H. Lawrence. Adaptação. Narrativa. Novela.
Referencias
BEYNON, R. The ‘Lawrence Revival’. In: BEYNON, R. (ed.). D. H. Lawrence: The Rainbow and Women in Love. Cambridge: Icon Books, 1997, p. 54.
ENGEL, M. The continuity of Lawrence’s short novels. In: HAMALIAN, L. (ed.). D. H. Lawrence: a collection of criticism. McGraw-Hill Book Company, 1973.
CATTRYSSE, P. Descriptive Adaptation Studies: Epistemological and Methodological Issues. Antwerpen-Alpedon: Garant, 2014.
GONÇALVES, L. B. D. H. Lawrence, um classicista. Revista de Letras, v. 19, n.1/2, p.105-107, 1997.
GREIFF, L. K. D. H. Lawrence: fifty years on film. USA: Southern Illinois University Press, 2001.
JANAKI, S.; SUMATHI, S. ”Representation of Nature in D. H. Lawrence’s The Rainbow.” International Journal of English Language Literature in Humanities, v7, n.2, p.57-65, 2019. Available from: Access on: Mar. 17, 2020.
JACOBSON, D. H. Lawrence and Modern Society. In: HAMALIAN, L.(ed.). D. H. Lawrence: a collection of criticism. McGraw-Hill Book Company, 1973.
LEFEVERE, A. Translation, Rewriting, and The Manipulation of Literary Fame. London and New York: Routledge, 1992.
LAWRENCE, D. H. The Fox. New York: The Viking Press, 1976.
LAWRENCE, D. Why the Novel Matters. In: ABRAMS, M. (ed.). The Norton Anthology of English Literature. Canada: Norton &Company, 1974.
SILVA, C. A. V. “Lady Chatterley: rewriting D. H. L awrence’s novel on screen.” Acta Scientiarum: Language and Culture, v.39, n.1, p.55-61, 2017. Available from: < http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciLangCult/issue/view/1200>. Access on: Mar. 21, 2020.
THE FOX. Direction: Mark Rydel. Canada, 1967.DVD (110 min), son., color, Ing.
DOI: http://dx.doi.org/10.12819/2020.17.7.12
Enlaces refback
- No hay ningún enlace refback.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Atribuição (BY): Os licenciados têm o direito de copiar, distribuir, exibir e executar a obra e fazer trabalhos derivados dela, conquanto que deem créditos devidos ao autor ou licenciador, na maneira especificada por estes.
Não Comercial (NC): Os licenciados podem copiar, distribuir, exibir e executar a obra e fazer trabalhos derivados dela, desde que sejam para fins não-comerciais
Sem Derivações (ND): Os licenciados podem copiar, distribuir, exibir e executar apenas cópias exatas da obra, não podendo criar derivações da mesma.
ISSN 1806-6356 (Impresso) e 2317-2983 (Eletrônico)