A Multiple Case Study of Open Innovation Programs with Large Corporations and Startups / Um Estudo de Casos Múltiplos de Programas de Inovação Aberta com Grandes Empresas e Startups
Resumen
How large corporations relate to startups can vary considerably, from one-off events to mergers and acquisitions. Still, a model that has been gaining prominence in the Brazilian scenario is that of corporate acceleration programs, in which a relationship is established with one or more startups through a structured work model with a predetermined duration. The two parts complement each other: the large corporation has resources, size, power, and routines that enable it to operate a business model efficiently, and the startup, in turn, has organizational agility, promising ideas, propensity to take risks, and aspiration to rapid growth. This article aims to detail how one large corporation has done business with different startups in Brazil through a corporate acceleration program. With this study, it was possible to identify that even though there may be standards in the operation of a corporate acceleration program where different startups participate in a single initiative, the results are different. These findings encourage new research to better understand, for example, which aspects of a corporation or a startup enable it to achieve better results in such programs.
Keywords: Open Innovation. Corporate Acceleration Program. Startups.
RESUMO
A forma como as grandes corporações se relacionam com as startups pode variar consideravelmente, desde eventos pontuais até fusões e aquisições. Ainda assim, um modelo que vem ganhando destaque no cenário brasileiro é o dos programas de aceleração corporativa, nos quais se estabelece um relacionamento com uma ou mais startups por meio de um modelo de trabalho estruturado e com duração pré-determinada. As duas partes se complementam: a grande corporação possui recursos, tamanho, poder e rotinas que lhe permitem operar um modelo de negócios de forma eficiente, e a startup, por sua vez, possui agilidade organizacional, ideias promissoras, propensão a assumir riscos e aspiração ao rápido crescimento. Este artigo tem como objetivo detalhar como uma grande corporação tem feito negócios com diferentes startups no Brasil por meio de um programa de aceleração corporativa. Com este estudo foi possível identificar que mesmo que possam existir padrões na operação de um programa de aceleração corporativa onde diferentes startups participam de uma única iniciativa, os resultados são diferentes. Essas descobertas incentivam novas pesquisas para compreender melhor, por exemplo, quais aspectos de uma corporação ou startup lhe permitem obter melhores resultados em tais programas.
Palavras-chave: Inovação Aberta. Programa de Aceleração Corporativa. Startups.
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