O Uso de Sequências Didáticas como Proposta Metodológica para o Ensino de Física no Curso de Licenciatura em Educação do Campo/The Use of Didactic Sequences as a Methodological Proposal for the Teaching of Physics in the Degree Course in Field Education

Márcio José Silva, Rosenildo da Costa Pereira, José Francisco da Silva Costa

Resumo


A pesquisa procura propor uma Sequência Didática (SD) para o ensino de Física como proposta metodológica para o curso de graduação em Educação do Campo, a partir de problemas contextualizados envolvendo conteúdos de Dinâmica como Força e Trabalho com base em Cabral (2017), destinada aos discentes dos cursos de Licenciatura em Educação do Campo, na disciplina de Ciências Naturais. Realizou-se uma pesquisa bibliográfica com base nos estudos de Arroyo, Caldart e Molina, (2004); Souza (2008); Costa e Barros (2015); Almeida, Larchet e Filho (2015); Halmenschlager, et al (2017); Kliemann (2010); Moreira (2000); Magalhães (2015), Villani (1989) e outros, que abordam a Educação do Campo, ensino de Ciências Naturais e Ensino de Física, respectivamente. Teoricamente, os resultados preliminares apontam indícios da falta de contextualização dos conteúdos de Física e de atividades significativas para temas vivenciados por discentes e a falta de aprofundamento dos conteúdos de Física. Assim sendo, propõe-se um ensino de Física levando em conta a teoria das SDs, contextualizando o conteúdo de Força e Trabalho numa perspectiva da educação do campo com problemas que envolvem fenômenos presentes em situações reais do cotidiano desses alunos.

Palavras-chave: Educação do Campo. Ensino de Física. Sequência Didática.

 

 

ABSTRACT

 

The research seeks to propose a Didactic Sequence (SD) for the teaching of Physics as a methodological proposal for the undergraduate course in Rural Education from contextualized problems involving contents of Dynamics as Force and Work based on Cabral (2017), aimed at students of the degree courses in Rural Education, in the discipline of Natural Sciences. A bibliographical research was carried out based on the studies by Arroyo, Caldart and Molina, (2004); Souza (2008); Costa and Barros (2015); Almeida, Larchet and Filho (2015); Halmenschlager, et al (2017); Kliemann (2010); Moreira (2000); Magalhães (2015), Villani (1989) and others, who address Countryside Education, Natural Sciences and Physics Teaching, respectively. Theoretically, the preliminary results point to evidence of the lack of contextualization of the contents of Physics and of significant activities for themes experienced by students and the lack of deepening of the contents of Physics. Therefore, to propose a teaching of Physics taking into account the DS theory, contextualizing the content of Force and Work in a perspective of field education with problems that involve phenomena present in real situations in the daily lives of these students.

 

Keywords: Rural Education. Physics teaching. Following Deaching.


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DOI: http://dx.doi.org/10.12819/2021.18.8.6

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