Using SNA to Improve B2B Last-Mile in Industry Sector / Usando SNA para Melhorar a Última Milha de B2B no Setor Industrial

Fernanda Alves de Araújo, Luiz Rodrigo Bonette, João Gilberto Mendes dos Reis

Resumo


Transportation systems remain a challenge for most supply chains. Delivery products in time, quantity, and location at once is not an easy task and this challenge is even amplified when we are dealing with Last-mile logistics. Despite business-to-business being less difficult compared to business-to-consumer distribution, there are still many operational logistics issues related to it. In this paper, we investigated a last-mile logistics from a Brewery Industry transferring supplier materials among its plants in São Paulo, Brazil. The aim is to identify the most important players in the network, offering the company a more effective view of the plants and their supply last-mile network. Therefore, we used the Social Network Analysis approach using the UCINET ©software. The results allowed the company to improve the efficiency of its last-mile B2B distribution for internal supplier materials.

 

Keywords. City Logistics. Urban Freight. Beverage Industry. Social Network Analysis. Complementary Material of Production.

 RESUMO

 

Os sistemas de transporte continuam sendo um desafio para a maioria das cadeias de abastecimento. Ter entrega, produtos em tempo, quantidade e localização ao mesmo tempo não é uma tarefa fácil e esse desafio se amplia até quando se trata da logística do last-mile. Apesar do Business-to-Business ser menos difícil em comparação com a distribuição Business-to- Consumer, ainda existem muitos problemas de logística operacional. Neste artigo, investigamos uma logística de última milha de uma indústria de cerveja transferindo materiais de fornecedores entre suas fábricas em São Paulo, Brasil. O objetivo é identificar os players mais importantes da rede, oferecendo à empresa uma visão mais eficaz das fábricas e da rede de last-mile de abastecimento. Portanto, usamos a abordagem de Análise de Redes Sociais com o software UCINET ©. Os resultados permitiram à empresa aprimorar a eficiência da distribuição last-mile de materiais de fornecedores internos.

 

Keywords. City Logistics. Urban Freight. Indústria de Bebidas. Social Network Analysis. Materiais Secundários.

 


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DOI: http://dx.doi.org/10.12819/2021.18.7.12

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