Desafios e Oportunidades da Adesão aos Marketplaces de Delivery: Contribuições sob a luz da Teoria de Capacidades Dinâmicas /Challenges and Opportunities of Joining Delivery Marketplaces: Contributions Under the light of the Theory of Dynamic Capabilities

Lucas Guimarães Alves Santos Baesso, Marcello Romani-Dias

Abstract


Este artigo busca identificar a presença de capacidades dinâmicas no decorrer do processo de adesão aos marketplaces de delivery como fator de geração de vantagem competitiva organizacional. Para tanto, foi conduzida pesquisa bibliográfica para contextualização dos marketplaces de delivery enquanto ferramentas de m-commerce, e das motivações e dificuldades enfrentas por micro e pequenas empresas na adesão a essas tecnologias, sob a ótica das Teoria das Capacidades Dinâmicas. O referencial teórico estabelecido serviu de base para a realização de coleta de campo de caráter qualitativo e exploratório, envolvendo a realização de estudo de caso conduzido por meio de análise documental e realização de entrevistas no intuito de compreender em profundidade o fenômeno em questão. Os resultados da pesquisa indicam uma influência positiva entre as capacidades dinâmicas organizacionais e sua geração, e manutenção, de vantagem competitiva e captura de valor em um ambiente de negócios de constante mutação. O estudo também revela que a inovação por meio da adesão às novas tecnologias não está isenta de dificuldades e resistências que podem levar ao seu abandono ou insucesso.

 

Palavras-chave: Marketplaces de Delivery. Capacidades Dinâmicas. Desafios e Oportunidades na Estratégia. Estratégia Empresarial. Vantagem Competitiva.

 

ABSTRACT

 

This article seeks to identify the presence of dynamic capabilities during the process of joining delivery marketplaces as a factor in generating organizational competitive advantage. To this end, a bibliographical research was conducted to contextualize delivery marketplaces as m-commerce tools, and the motivations and difficulties faced by micro and small companies in adhering to these technologies, from the perspective of the Theory of Dynamic Capabilities. The established theoretical framework served as the basis for carrying out qualitative and exploratory field research, involving the carrying out of a case study conducted through document analysis and interviews in order to understand in depth the phenomenon in question. The results indicate a positive influence between organizational dynamic capabilities and their generation and maintenance of competitive advantage and value capture in a constantly changing business environment. The study also reveals that innovation through adherence to new technologies is not free of difficulties and resistance that can lead to its abandonment or failure.

 

Keywords: Delivery Marketplaces. Dynamic Capabilities. Challenges and Opportunities in Strategy. Business Strategy. Competitive Advantage.

 

 

 

 


References


ABIP. Indicadores da Panificação e Confeitaria Brasileira: 2020. 2021. Disponível em: . Acesso em: 30 de maio de 2023.

ABIP. Indicadores da Panificação e Confeitaria Brasileira: 2021. 2022. Disponível em: . Acesso em: 11 de abril de 2023.

ABIP. O mercado da panificação e a pandemia. 2020. Disponível em: . Acesso em: 03 de abril de 2023.

ABRASEL. Delivery chega a 89% dos restaurantes brasileiros com a pandemia da COVID. Disponível em: . Acesso em: 30 de maio de 2023.

ABRASEL. Ifood ficou tão grande que afeta concorrência e clientes, dizem analistas. Disponível em: < https://abrasel.com.br/noticias/noticias/ifood-ficou-tao-grande-que-afeta-concorrencia-e-clientes-dizem-analistas/>. Acesso em: 29 de maio de 2023.

ABRASEL. Público volta e restaurantes faturam mais. Disponível em: . Acesso em: 30 de maio de 2023.

AMORNKITVIKAI, Yot et al. Barriers and Factors Affecting the E-Commerce Sustainability of Thai Micro-, Small-and Medium-Sized Enterprises (MSMEs). Sustainability, v. 14, n. 14, p. 8476, 2022.

BARNEY, J.; HESTERLY, W. Strategic management and competitive advantage: Concepts and Cases. NY, USA: Pearson, 2019.

BARNEY, Jay. Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of management, v. 17, n. 1, p. 99-120, 1991.

BORCH, Odd Jarl; MADSEN, Einar Lier. Dynamic capabilities facilitating innovative strategies in SMEs. International Journal of Technoentrepreneurship, v. 1, n. 1, p. 109-125, 2007.

BOTELHO, L.; CARDOSO, L.; CANELLA, D. COVID-19 e ambiente alimentar digital no Brasil: reflexos sobre a influência da pandemia no uso de aplicativos de delivery de comida. Cadernos de Saúde Pública, v. 36, 2020.

BRANSKI, R.; LAURINDO, F. Tecnologia da informação e integração das redes logísticas. Revista Gestão da Produção, São Carlos, v. 20, n. 2, p. 255-270, 2013.

BRASIL. Decreto n. 10.282, de 20 de março de 2020. Regulamenta a Lei nº 13.979, de 6 de fevereiro de 2020, para definir os serviços públicos e as atividades essenciais. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Disponível em: . Acesso em: 14 de maio de 2022.

BRASIL. Lei Complementar nº 123, de 14 de dezembro de 2006. Institui o Estatuto Nacional da Microempresa e da Empresa de Pequeno Porte. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Disponível em: . Acesso em: 10 de maio de 2022.

BRITO, E; BRITO, L; MORGANTI, F. Inovação e o desempenho empresarial: lucro ou crescimento? Fundação Getúlio Vargas: RAE Eletrônica, v.8, n.1, 2009.

CAETANO, G. Raio-X da Transformação Digital no Brasil em 2021: principais dados e insights. MIT Technology Review, 2021. Disponível em: . Acesso em: 20 de maio de 2022.

CAMARGO, Álvaro; MEIRELLES, Dimária. Capacidades Dinâmicas: O Caso Berlitz. In: TAKAHASHI, Adriana; BULGACOV, Sérgio. Capacidades dinâmicas e renovação estratégica. Porto: Juruá Editora, 2019.

CIAPETTI, Lorenzo; LE PIRA, Michela. Disruption of global and regional supply-chains in the aftermath of Covid-19 pandemic. Analyses and forecasts. Research in Transportation Economics, v. 93, p. 101209, 2022.

COLLA, Pamila Eduarda Balsan; WALTER, Silvana Anita; KLEIN, Simone Boruck. O caso da abordagem de Estudos de Casos: elementos, convergências e divergências entre Yin, Eisenhardt e Stake. Revista Administração em Diálogo, v. 23, n. 1, p. 122-135, 2021.

COSTA, J.; BARBOSA, M.; LIMA, A.; CALDAS, A. Implicações da Transformação Digital nos Pequenos Negócios do Ramo Alimentício diante da Pandemia COVID-19. Revista Gest@o.org; V.19(2), 2021.

CRUZ, J.; PORTO, R. Desempenho Social e Financeiro de Pequenas e Médias Empresas: Modelo Conceitual de Causa e Efeito. Revista Ibero-Americana de Estratégia, V.15, N.2, 2016.

DICICCO‐BLOOM, Barbara; CRABTREE, Benjamin F. The qualitative research interview. Medical education, v. 40, n. 4, p. 314-321, 2006.

DOS SANTOS, S.; LARA, J.; MACCARI, E. Uso de aplicativo móvel como estratégia competitiva para uma empresa de médio porte à luz da teoria das capacidades dinâmicas. X SINGEP. São Paulo, 2022.

EISENHARDT, Kathleen M.; MARTIN, Jeffrey A. Dynamic capabilities: what are they?. Strategic management journal, v. 21, n. 10‐11, p. 1105-1121, 2000.

ESTRADA, I; ZAVALA; A. La adopción de las TIC em restaurantes de Puerto Nuevo, Rosarito, Baja California. Innovar, v.29, 2019.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa-3. Artmed editora, 2008.

FURLANETTO, EGÍDIO. Gestão da Cadeia de Suprimentos: O que mudou em duas décadas e perspectivas futuras. XXII Encontro Internacional sobre Gestão Empresarial e Meio Ambiente, 2020.

GALLOUJ, G.; WEINSTEIN, O. Innovation in services. Research Policy, Vol. 26, n°4-5, p. 537-556, 1997.

HELFAT, Constance E.; MARTIN, Jeffrey A. Dynamic managerial capabilities: A perspective on the relationship between managers, creativity, and innovation. The Oxford handbook of creativity, innovation, and entrepreneurship, v. 421, 2015.

HERNÁNDEZ-LINARES, Remedios; KELLERMANNS, Franz W.; LÓPEZ-FERNÁNDEZ, María Concepción. Dynamic capabilities and SME performance: The moderating effect of market orientation. Journal of Small Business Management, v. 59, n. 1, p. 162-195, 2021.

IBGE. Pesquisa de inovação 2017: Notas Técnicas. Rio de Janeiro, 2020.

IFOOD. Cadastre seu restaurante no IFood. Disponível em: . 2023. Acesso em: 28 de abril de 2023.

KIM, Jaewook; KIM, Jewoo; WANG, Yiqi. Uncertainty risks and strategic reaction of restaurant firms amid COVID-19: Evidence from China. International Journal of Hospitality Management, v. 92, p. 102752, 2021.

KOTLER, P.; KARTAJAYA, H.; SETIAWAN, I. Marketing 4.0. Sextante, 2017.

KOZLENKOVA, I.; SAMAHA, S.; PALAMTIER, R. Resource-based theory in marketing. Journal of the Academy of Marketing Science, v. 42, 2014.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 9. ed. São Paulo: Atlas, 2021.

MEIRELLES, Dimária Silva; CAMARGO, Álvaro Antônio Bueno. Capacidades dinâmicas: O que são e como identificá-las?. Revista de Administração Contemporânea, v. 18, p. 41-64, 2014.

MENEGHINI, G.; OLIVEIRA, J.; SILVA, V.; PIACENTE, F. Impacto da pandemia na demanda por aplicativo de delivery de alimentação em Piracicaba / SP. Research, Society and DeveloMPEnt, v. 10, n.6, 2021.

NIELSEN. Webshoppers. Disponível em: . Acesso em: 13 de maio de 2022.

OCDE. Manual de Oslo: Diretrizes para coleta e interpretação de dados sobre inovação (3ª ed.). Rio de Janeiro: FINEP/OCDE, 2005.

PARRY, Odette; MAUTHNER, Natasha S. Whose data are they anyway? Practical, legal and ethical issues in archiving qualitative research data. Sociology, v. 38, n. 1, p. 139-152, 2004.

PAVLOU, Paul A.; EL SAWY, Omar A. Understanding the elusive black box of dynamic capabilities. Decision sciences, v. 42, n. 1, p. 239-273, 2011.

PENROSE, Edith; PENROSE, Edith Tilton. The Theory of the Growth of the Firm. Oxford university press, 2009.

POON, Wai Chuen; TUNG, Serene En Hui. The rise of online food delivery culture during the COVID-19 pandemic: An analysis of intention and its associated risk. European Journal of Management and Business Economics, 2022.

POREM, M. E.; KUNSCH, M.M.K. Inovação, comunicação e pequenos negócios em tempos de pandemia: relatos da experiência de agentes locais de inovação. Comunicação & Inovação, v.22, n.48, p. 5-22, 2021.

PORTO, R.; SANTOS, P.; SANTANA, F. Desempenho na Rede Social e Receita em Vendas: Efeito Moderador da Sazonalidade na Pequena Empresa Varejista.

SALUNKE, Sandeep; WEERAWARDENA, Jay; MCCOLL-KENNEDY, Janet R. The central role of knowledge integration capability in service innovation-based competitive strategy. Industrial Marketing Management, v. 76, p. 144-156, 2019.

SAUNDERS, Mark; LEWIS, Philip; THORNHILL, Adrian. Research methods for business students. Pearson education, 2009.

SEBRAE. DataSEBRAE. Disponível em: . 2023. Acesso em: 31 de março de 2023.

SEBRAE. Lei Geral da Micro e Pequena Empresa. Disponível em: . 2021. Acesso em: 15 Maio de 2023.

SEBRAE. Pesquisa Dores Dos Pequenos Negócios (janeiro de 2023). 2023.

SHROFF, Arvind; SHAH, Bhavin J.; GAJJAR, Hasmukh. Online food delivery research: A systematic literature review. International Journal of Contemporary Hospitality Management, n. ahead-of-print, 2022.

STAKE, Robert E. The art of case study research. sage, 1995.

TEECE, David J. Dynamic capabilities: Routines versus entrepreneurial action. Journal of management studies, v. 49, n. 8, p. 1395-1401, 2012.

TEECE, David J. Profiting from innovation in the digital economy: Enabling technologies, standards, and licensing models in the wireless world. Research policy, v. 47, n. 8, p. 1367-1387, 2018.

TEECE, David J. Dynamic capabilities and strategic management: Organizing for innovation and growth. Oxford University Press on Demand, 2009.

TEECE, David J.; PISANO, Gary; SHUEN, Amy. (1997):“Dynamic capabilities and strategic management.”. Resources, Firms, and Strategies: A Reader in the Resource-Based Perspective, p. 268, 1997.

TIDD J.; BESSANT J. Managing Innovation: integrating technological market and organizational change. Chichester: John Willey & Sons Ltd, 4th ed., 2009.

TIDD, J.; BESSANT, J. Gestão da inovação (5ª ed.). Bookman Editora, 2015.

TUNES, R.; MONTEIRO, P. Conhecimento em Gestão, Vantagem Competitiva e Performance Empresarial: Proposição e Teste de um Modelo Fundamentado na “Resource Advantage Theory” em MPEs. Revista Brasileira de Marketing, v. 16, n. 3, 2017

VASCONCELOS, R.; MELLO, P.; MELO, F. Gestão Empresarial e Inovação: uma Análise sobre os Determinantes da Inovação em Micro e Pequenas Empresas do Setor de Alimentos e Bebidas. Future Studies Research Journal, V.8, N.3, 2016.

VIEIRA, G.; CAMARGO JÚNIOR, J.; GONÇALVES FILHO, M. Integração da Cadeia de Suprimentos no Comércio Eletrônico: Estudo de casos múltiplos em pequenas e médias empresas do Brasil. Revista Gest@o.Org, Piracicaba, V.18, 2020.

WANG, Catherine L.; AHMED, Pervaiz K. Dynamic capabilities: A review and research agenda. International journal of management reviews, v. 9, n. 1, p. 31-51, 2007.

WATANABE, CHIHIRO; AKHTAR, WALEED; NEITTAMAANMAKE, PEKKA. Amazon’s new Supra-Omnichannel: Realizing Growning Seamless Switching for Apparel During Covid-19. Technology in Society, Elsevier, 2021.

WEAVEN, Scott et al. Surviving an economic downturn: Dynamic capabilities of SMEs. Journal of Business Research, v. 128, p. 109-123, 2021.

WINTER, Sidney G. Understanding dynamic capabilities. Strategic management journal, v. 24, n. 10, p. 991-995, 2003.

YANG, M.; FU, M.; ZHANG, Z. The adoption of digital technologies in supply chains: Drivers, process and impact. Elsevier: Technological Forecasting & Social Change, v. 169, 2021.

YIN, Robert K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Penso Editora, 2016.

YU, Wantao et al. Dynamism, disruption orientation, and resilience in the supply chain and the impacts on financial performance: A dynamic capabilities perspective. International Journal of Production Economics, v. 218, p. 352-362, 2019.

ZHANG, Junfeng; WU, Wei-ping. Leveraging internal resources and external business networks for new product success: A dynamic capabilities perspective. Industrial Marketing Management, v. 61, p. 170-181, 2017.




DOI: http://dx.doi.org/10.12819/2023.20.12.1

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

ISSN 1806-6356 (Print) and 2317-2983 (Electronic)