Avaliação de Programas de Mestrado e Doutorado Profissionais no Brasil: Revisão da Literatura Internacional / Evaluation of Professional Masters and Doctorate Programs in Brazil: Review of the International Literature
Abstract
A avaliação dos programas de mestrado e doutorado profissionais no Brasil atravessa um período de transição e aperfeiçoamento em virtude da publicação da portaria n. 60, de 20 de março de 2019, que regulamenta e institui o mestrado e o doutorado profissionais, no âmbito da CAPES. Nesse contexto, o estudo sobre os indicadores de desempenho dos programas de pós-graduação stricto sensu profissionais faz-se necessário e urgente. O presente artigo tem como objetivo apresentar uma revisão da literatura internacional sobre o tema avaliação de desempenho dos programas de pós-graduação stricto sensu profissionais. Trata-se de uma pesquisa exploratória e bibliográfica, com abordagem qualitativa, envolvendo a aplicação do instrumento Proknow-C - Knowledge Development Process – Constructivist. Como resultados destacam-se: (i) a pesquisa resultou em um portfólio bibliográfico de 15 artigos científicos; (ii) dentre os autores, nenhum destaque, todos apresentam apenas um artigo no portfólio bibliográfico; (iii) com relação aos artigos mais citados, destaca-se Azma, F. (2010). Qualitative Indicators for the evaluation of universities performance. Innovation and Creativity in Education, com 49 citações; (iv) já no que diz respeito aos periódicos, nenhum veiculou mais de 1 artigo.
Palavras-Chave: Avaliação. Desempenho. Stricto Sensu Profissional. CAPES. Proknow-C.
ABSTRACT
The evaluation of professional master's and doctoral programs in Brazil is going through a period of transition and improvement due to the publication of ordinance no. 60 of March 20, 2019, which regulates and institutes professional master's and doctoral degrees, within the scope of CAPES. In this context, the study on the performance indicators of professional stricto sensu programs is necessary and urgent. This article aims to present a review of the international literature on the subject of performance evaluation of professional stricto sensu programs. This is an exploratory and bibliographic research with a qualitative approach involving the application of the instrument Proknow-C - Knowledge Development Process - Constructivist. As results, we highlight: (i) the research resulted in a bibliographic portfolio composed of 15 scientific articles; (ii) among the authors, no highlight, all present only one article in the bibliographic portfolio; (iii) regarding the most cited articles, Azma, F. (2010) stands out. Qualitative Indicators for the evaluation of universities performance. Innovation and Creativity in Education, with 49 citations, (iv) as far as journals are concerned, none has published more than 1 article.
Keywords: Performance. Evaluation. stricto sensu. ProKnow-C.
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DOI: http://dx.doi.org/10.12819/2020.17.11.1
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ISSN 1806-6356 (Print) and 2317-2983 (Electronic)