Grau de Maturidade da Autoavaliação Institucional em Instituições de Ensino Superior: Elaboração de um Instrumento de Mensuração / Maturity Level of Institutional Self-Assessment in Higher Education Institutions: Development of an Assessment Instrument
Abstract
Este artigo propõe a elaboração de um instrumento capaz de mensurar o grau de maturidade do processo de autoavaliação institucional de Instituições de Ensino Superior (IES), tendo como base critérios do Control Objectives for Information and Related Technology (COBIT), alinhado à ferramenta PDCA (planejamento, execução, controle e ação). A autoavaliação, nas IES brasileiras, é implementada por meio do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (SINAES), instituído pela Lei nº 10.861/2004. Apesar de normatizar e apoiar a autoavaliação institucional, o SINAES apresenta o que deve ser avaliado, mas não como essa avaliação deve ser realizada. Esta pesquisa se justifica diante da inexistência de instrumentos para se medir o grau de maturidade do processo de autoavaliação das instituições de ensino superior e da decorrente necessidade de definição de parâmetros para a elaboração de um instrumento de avaliação. Trata-se de uma pesquisa aplicada, descritiva, qualitativa, a qual, com base em referenciais de apoio, consolidou um instrumento a partir de critérios contextuais específicos e, na sequência, legitimou-o junto a especialistas sobre o tema para verificar seu funcionamento e aderência.
Palavras-chave: Autoavaliação Institucional. Instrumento de Avaliação. Grau de Maturidade. Instituição de Ensino Superior.
ABSTRACT
This article proposes the elaboration of an instrument for measuring the maturity level of the institutional self-assessment process of Higher Education Institutions (HEI), based on the criteria of the Control Objectives for Information and Related Technology (COBIT) aligned with the PDCA tool (plan, do, check, and act). Self-assessment in Brazilian HEI is implemented through the National Higher Education Assessment System (SINAES), established by the Law No. 10.861/2004. Although SINAES standardizes and supports institutional self-assessment, it only presents what should be assessed, but not how that assessment should be carried out. This research is justified given the lack of instruments to measure the maturity level of the self-assessment process of higher education institutions and the resulting need to define parameters to develop an assessment instrument. This is an applied, descriptive, qualitative research, which, based on supporting references, consolidated an instrument with specific contextual criteria and, subsequently, legitimized it with specialists about the theme to verify the instrument functioning and adherence.
Keywords: Institutional Self-assessment. Assessment Instrument. Maturity Level. Higher Education Institution.
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ISSN 1806-6356 (Print) and 2317-2983 (Electronic)