Design e Visualização de Dados: Explorando Dados Compartilhados em Ambientes Digitais / Data Design and Visualization: Exploring Shared Data in Digital Environments

Adriana Alves Rodrigues

Abstract


O artigo analisa os aspectos direcionados às ferramentas visualizações de dados em redes digitais, compreendendo as formas de colaboração a partir de uma reflexão teórica sobre os conceitos de visualização de dados, cultura colaborativa e design da informação. Nesse contexto, o artigo mostra exemplos práticos de visualizações colaborativas on-line. Em um primeiro momento, traz à baila as discussões em torno da democratização da visualização a partir do contexto do design da informação e comunicação, considerando o ambiente potencializador para tais usos. A partir de uma pesquisa exploratória, explora as ferramentas de visualização e plataformas existentes e emergentes que estão disponíveis para o cidadão construir suas próprias produções. Os resultados sugerem ferramentas potencializadoras de dados compartilhados online e que promovem o empoderamento dos cidadãos, colocando-os em evidência, dentro de uma cultura colaborativa, veloz e efêmera.

 

Palavras-chave: Cibercultura. Mídias Digitais. Estética. Visualização de Dados. Design da Informação.

 

 

ABSTRACT

 

The article analyzes the aspects related to data visualization tools in digital networks, understanding the forms of collaboration from a theoretical reflection on the concepts of data visualization, collaborative culture and information design. In this context, the article shows practical examples of online collaborative visualizations. At first, it brings up the discussions around the democratization of visualization from the context of information and communication design, considering the potentiating environment for such uses. Based on exploratory research, it explores existing and emerging visualization tools and platforms that are available for citizens to build their own productions. The results suggest tools that enhance data shared online and that promote the empowerment of citizens, putting them in evidence, within a collaborative, fast and ephemeral culture.

 

Keywords: Cyberculture. Digital Media. Aesthetics. Data Visualization. Information Design.

 


References


CRILLY, N., GOOD, D., MATRAVERS, D., & CLARKSON, J. (2008). Design as communication: exploring the validity and utility of relating intention to interpretation. Design Studies, 29 (5), 425-457. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j Acesso em: 7 abr de 2021.

Cairo, A. (2008) Infografia 2.0: visualización interactiva de información en prensa. Madrid, Alamut.

CAIRO, A. (2011) El arte funcional: Infografía y visualización de información. Madrid, Editora: Alamut; 1ª edição

MANOVICH, L. Cultural analytics: Analysis and visualization of large cultural data sets Retrieved on Nov 23 (2007). Disponível em: http://manovich.net/index.php/projects/tag:Article

Acesso em: 6 abr de 2011.

MEIRELES, I. Visualizing data: new pedagogical challenges. Spinillo, Farias & Padovani (Eds). Selected Readings of the 4th Information Design International Conference. São Paulo: SBDI | Brazilian Society of Information Design, 2011. Disponível em: https://tinyurl.com/344p3b4y Acesso em: 9 set de 2022.

MOURA, M; PASSOS, R. Design da Informação na hipermídia. Infodesign: Revista Brasileira de Design da Informação (2007). Disponível em: https://tinyurl.com/37mmbrzy Acesso em: 19 ago de 2018.

PRIMO, Alex. Interação mediada por computador: comunicação, cibercultura, cognição. Porto Alegre: Sulina, 2008

SCHULLER, G. (2007). Information Design = Complexity + Interdisciplinarity + Experiment. Disponível em: https://tinyurl.com/mpra3zmm Acesso em: 3 abr. 2019




DOI: http://dx.doi.org/10.12819/2022.19.11.5

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

ISSN 1806-6356 (Print) and 2317-2983 (Electronic)