O Mercado de Educação Superior: Uma Análise à Luz da Teoria Neo-Institucional / The Higher Education Market: An Analysis in the Light of Neo-Institutional Theory

Davi dos Santos Marques, Sérgio Eduardo de Pinho Velho Wanderley

Resumen


O objetivo deste artigo é descrever e analisar os movimentos de concentração no mercado de educação superior brasileiro pelo prisma epistemológico da teoria Neo-Institucional. Nos últimos quinze anos, esse mercado experimentou um número considerável de operações de fusões, aquisições e abertura de capital, tendo como referência as instituições de ensino superior (IES) listadas na B3 S.A. Além disso, fazemos uma contextualização dos impactos do FIES e do ProUni nesse mercado. A base das informações é composta pelas demonstrações financeiras das quatro IES de capital aberto arquivadas na Comissão de Valores Mobiliário (CVM), que compreendem os exercícios findos entre 2012 e 2020. No estudo foram analisados os índices receita líquida, margem bruta e margem EBITDA ajustada. Os resultados da pesquisa mostram que as IES ano após ano têm crescido financeiramente, o que continuará fortalecendo a concentração do segmento. As análises podem ajudar na construção de importantes contribuições para pesquisas futuras sobre o mercado de educação superior no Brasil.

 

Palavras-chave: Mercado de Educação Superior. Grupos Educacionais. Fusões e Aquisições. Teoria Neo-Institucional.

 

ABSTRACT

 

The objective of this article is to describe and analyze the concentration movements in the Brazilian higher education market through the epistemological prism of the Neo-Institutional theory. In the last fifteen years, this market has experienced a considerable number of mergers, acquisitions, and IPOs, taking as reference the higher education institutions (IES) listed on B3 S.A. In addition, we provide a contextualization of the impacts of FIES and ProUni in this market. The information base is composed of the financial statements of the four publicly traded HEIs filed with the Brazilian Securities and Exchange Commission (CVM), which comprise the fiscal years ending between 2012 and 2020. In the study, the indexes net revenue, gross margin, and adjusted EBITDA margin were analyzed. The results of the research show that IES year after year have been growing financially, which will continue to strengthen the concentration of the segment. The analyses may help in the construction of important contributions for future research on the higher education market in Brazil.

 

Keywords: Higher Education Market, Educational Groups. Mergers and Acquisitions. Neo-Institutional Theory.

 

 

 


Referencias


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DOI: http://dx.doi.org/10.12819/2022.19.7.8

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