Ranking Analysis of Production Engineering Courses Against Industry 4.0 / Análise de Ranking dos Cursos de Engenharia de Produção Frente à Indústria 4.0
Resumen
In the midst of changes related to Industry 4.0, the preparation of engineers is essential. Thus, this paper aims to point out the effectiveness of evaluation instruments of Brazilian universities or courses to portray the adequacy of production engineers' training to the needs of production methods for Industry 4.0. This paper analyzes two systems: the ENADE, an official evaluation of higher education, and the RUF, a university ranking applied by a large Brazilian newspaper. ENADE intends to evaluate the absorption of specific program content in accordance with national guidelines, in addition to the assessment of general knowledge related to contemporary issues of social and economic impact; it is mandatory and applied throughout the National territory. The RUF is an annual assessment of Brazilian higher education and is subdivided by institutions and courses. As a result, it was identified that the joint application of these two systems promotes a reading of the adequacy of the courses to industry 4.0.
Keywords: Evaluation. Effectiveness. Ranking. Brazil.
RESUMO
Em meio às mudanças relacionadas à Indústria 4.0, a preparação dos engenheiros é essencial. Assim, este trabalho tem como objetivo apontar a eficácia dos instrumentos de avaliação das universidades ou cursos brasileiros para retratar a adequação da formação dos engenheiros de produção às necessidades dos métodos de produção para a Indústria 4.0. Este artigo analisa dois sistemas: o ENADE, avaliação oficial do ensino superior, e o RUF, ranking universitário aplicado por um grande jornal brasileiro. O ENADE pretende avaliar a absorção de conteúdos programáticos específicos de acordo com as diretrizes nacionais, além da avaliação de conhecimentos gerais relacionados a questões contemporâneas de impacto social e econômico; é obrigatório e aplicado em todo o território nacional. O RUF é uma avaliação anual do ensino superior brasileiro e é subdividido por instituições e cursos. Como resultado, identificou-se que a aplicação conjunta desses dois sistemas promove uma leitura da adequação dos cursos à indústria 4.0.
Palavras-chave: Avaliação. Eficácia. Classificação. Brasil.
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DOI: http://dx.doi.org/10.12819/2022.19.9.13
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