Off ou On: Comportamento de Compra da Consumidora Gaúcha de Calçados / Off or On: The Purchasing Behavior of the Shoes Consumer from Rio Grande do Sul

Luis Henrique Rauber, Luciene Eberle, Vinícius José Pilz

Resumo


As empresas de moda e acessórios há muito tempo sabem da importância do papel da consumidora mulher na performance do seus negócios. Por esse motivo, elas se encontram no centro dos estudos do comportamento do consumidor desse ramo. Ao mesmo tempo, a internet vem se apresentando como uma ferramenta importantíssima para fortalecer os varejos dos mais diversos produtos, incluindo os de moda. Levando em consideração essas informações, este artigo busca analisar como é o comportamento da consumidora gaúcha de calçados. Para mensurar essas questões levantadas, aplicou-se uma pesquisa empírica com consumidoras gaúchas. Como principal resultado evidenciado, destaca-se que as consumidoras gaúchas estão cada vez mais fluentes nos meios digitais e com menos restrições ao uso das plataformas online.

 

Palavras-chave: Comportamento da Consumidora. Compras Online. Calçados. Compras pela Internet. Vendas.

 

ABSTRACT

 

Fashion and accessories companies have long been aware of the importance of the role of female consumers in the performance of their businesses. For this reason, they are at the center of consumer behavior studies in this area. At the same time, the internet has been presenting itself as a very important tool to strengthen retailers of the most diverse products, including fashion. In 2021, e-commerce sales growth reached 27% compared to 2020 (webshoppers – 45th edition). The 46th edition of webshoppers, which covers the first quarter of 2022, further reinforces the growth trend, indicating 6% over the same period of the previous year. Taking into account this information, this article seeks to analyze the behavior of the female footwear consumer from Rio Grande do Sul. The present work begins with a review of points deemed important for contextualization, such as: consumer behavior, the history and current panorama of retail, and a brief visit to the history and current panorama of the footwear industry. To measure these issues raised, an empirical research was applied with consumers from Rio Grande do Sul.

 

Keywords: Consumer Behavior. Online Shopping. Shows. Internet Shopping. Sales.

 


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DOI: http://dx.doi.org/10.12819/2024.21.8.2

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