Processos Criativos e Inovação Social: Análises das Práticas a Partir de Relatórios de Sustentabilidade de Três Empresas / Creative Processes and Social Innovation: Analysis of Practices Based on Sustainability Reports from Three Companies
Resumo
Palavras-chave: Processos criativos. Inovação social. Criatividade. Inovação.
ABSTRACT
Creative processes and their relationship with social innovation are the central theme of this study because they are differentiating factors for companies in the face of current social and economic change scenarios. In this context, the question imposed is: how do creative processes relate to social innovation actions in the three large companies surveyed? The objective of this investigation, then, is to analyze the relationships between the creative process and social innovation practices in three organizations, based on 2020 sustainability reports. bibliographical and documental analysis through reports of three large companies, in a qualitative theoretical research. The organizations correspond to three different sectors of the economy that, for the purposes of this study, were named as "Company 1 - Clothing Industry and Trade", "Company 2 - Pulp Industry" and "Company 3 - Financial Institution". they are classified as large companies because they have more than a thousand employees and all have one of their headquarters in the metropolitan region of Porto Alegre/RS. Among the results, it was observed that, of the three companies surveyed, the company with the greatest tendency towards social innovation is also the one with the most factors that promote the development of practices to make people more creative.
Keywords: Creative processes. Social innovation. Creativity. Innovation.
Referências
ASSUNÇÃO, D. Análise das contribuições da inovação social: um estudo de caso sobre a associação cultural vila flores. Novo Hamburgo: Feevale, 2016.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo, SP: Edições 70, 2011.
BARTH, M.; PINHEIRO, C. M. P. Eureka! Um estudo sobre a vida dos profissionais da Indústria Criativa de Novo Hamburgo/RS. Holos, Natal, a. 32, v. 4, 2016, p. 352-368.
BIGNETTI, L. As inovações sociais: uma incursão por ideias, tendências e focos de pesquisa. Ciências Sociais Unisinos, 47(1):3-14, janeiro/abril 2011.
BORGES, M.; DANDOLINI, G.; SOARES, A. L. O processo de formação de parcerias intersetoriais em iniciativas de inovação social em Portugal. Análise Social, lv (1.º), 2020 (n.º 234), p. 118-143.
CAMPALANS, C.; RENÓ, D.; GOSCIOLA, V. Narrativas transmedia: Entre teorías y prácticas. Banrranquilha: UOC, 2014.
CORREIA, S.; OLIVEIRA, V. M. de; FEITOSA, M.; GÓMEZ, C. P. Inovação Social para o Desenvolvimento Sustentável: um caminho possível. Administração Pública e Gestão Social, 10(3), p. 199-212, 2017.
CORREIA, S.; OLIVEIRA, M; GÓMEZ, C. P. Cultura de Consumo, Sustentabilidade e Práticas Empresariais: Como as Empresas Podem Contribuir para Promover o valor Simbólico da Sustentabilidade nas Atividades de Consumo. Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade – GeAS, v. 5, n. 1. Janeiro/Abril. 2016.
FREIRE, O. Marketing, criatividade e inovação em unidades de informação. REMark – Revista Brasileira de Marketing, v. 15, n. 2, Abril/Junho 2016.
GIL, A. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
HENNESSEY, B. A.; AMABILE, T. M. Creativity. Annual Review of Psychology, 61, 2009, p. 569-598
HOWALDT, J.; DOMANSKI, D.; KALETKA, C. Social innovation: towards a new innovation paradigm. RAM, Revista Administração Mackenzie, v. 17, i. 6, p. 20-44, Nov/Dec. 2016.
JENKINGS, H. Cultura da Convergência. Alepf: São Paulo, 2006.
KAUFMAN, J. C.; BEGHETTO, R A. Além do Grande e do Pequeno: O Modelo Quatro C de Criatividade. California: University at San Bernardino, 2007.
KUMASAKA, J.; CRUZ, B. B.; SANTOS, S. Análise das Dimensões da Inovação Social em Associações do Ceará. Anais... XXII SEMEAD Seminários em Administração, 2019.
MEDEIROS, C.; GALVÃO, C. E. de S.; CORREIA, S.; GÓMEZ, C.; CASTILHO. Inovação Social além da Tecnologia Social: constructos em discussão. Race, Joaçaba, v. 16, n. 3, p. 957-982, set./dez. 2017
MUZZIO, H.; PAIVA JÚNIOR, F. Organizational Creativity Management: Discussion Elements. RAC, Rio de Janeiro, v. 22, 2018.
OLIVEIRA, J. N.; CÂNDIDO, G. A. Características e Práticas Gerenciais de Empresas Inovadoras: Um Estudo de Caso numa Empresa do Setor Têxtil do Estado da Paraíba. Anais... XXV Simpósio de Gestão da Inovação Tecnológica. Brasília (DF). 22-24 de outubro de 2008. ANPAD.
PACHECO, A. Economia Criativa no Brasil. Conceito, políticas públicas e desenvolvimento. Campo Grande: Independente, 2019.
PĂUNESCU, C. Current trends in social innovation research: social capital, corporate social responsibility, impact measurement, Management & Marketing. Challenges for the Knowledge Society, v. 9, n. 2, p. 105‐118, 2014.
PRODANOV, C.; FREITAS, E. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo, RS: Feevale, 2013.
SCHUMPETER, J. Teoria do desenvolvimento econômico: uma investigação sobre lucros, capital, crédito, juro e o ciclo econômico. São Paulo: Abril Cultural, 1997.
SIMONTON, D. Creativity Cognitive, Personal, Developmental, and Social Aspects. American Psychologist, 55(1), 2000, p. 151-158.
DOI: http://dx.doi.org/10.12819/2023.20.1.4
Apontamentos
- Não há apontamentos.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.
Atribuição (BY): Os licenciados têm o direito de copiar, distribuir, exibir e executar a obra e fazer trabalhos derivados dela, conquanto que deem créditos devidos ao autor ou licenciador, na maneira especificada por estes.
Não Comercial (NC): Os licenciados podem copiar, distribuir, exibir e executar a obra e fazer trabalhos derivados dela, desde que sejam para fins não-comerciais
Sem Derivações (ND): Os licenciados podem copiar, distribuir, exibir e executar apenas cópias exatas da obra, não podendo criar derivações da mesma.
ISSN 1806-6356 (Impresso) e 2317-2983 (Eletrônico)