Espelhos Na Índia Meridional: Monção De Devi / Mirrors In The Meridional India: Monsoon By Devi

João Paulo Zarelli Rocha, José Ernesto de Vargas

Resumo


Em período pós-colonial, Vimala Devi desenha a vida no interior de Goa. Tendo em vista a hegemonia da escrita anglofônica em relação à hindi na Índia, o presente texto busca realizar uma leitura de Monção, obra escrita em língua situada, como define Domingues (2008), na “margem da margem”, em um “espaço cultural aberto a discussões e interpretações”,com enfoque no performático, na realização híbrida da imagem dogoês e do estrangeiro.Pousar na projeção de uma autora que se encontra para além do cânone, portanto, compõe a motivação do presente texto.Do diálogo da presente leitura da obra com outras leituras, delineiam-se traços de modernoe de oposição a uma figura romântica de ambos os planos de performance aqui analisados.

 

Palavras-chave: Literatura Indiana. Performance. Marginalidade.

 

 

ABSTRACT

 

In a post-colonial period, Vimala Devi paints a life in Goa’s countryside. Taking into account the Anglophonic writing in relation to the Hindi India, the present text seeks a way of reading Monção, written in a language situated, as defined by Domingues (2008), in the “margin of the margin”, in a “cultural space open for discussions and interpretations”,while focusing on the performative, on the realization of the hybrid image from both the Goan and the foreigner. Hence, landing in the projection of an author located beyond the canon composes the motivation of the present text. From the dialogue of the present reading of the work of artwith other readings, traces of modern (art) and of opposition to a romantic figure from both performance planes analyzed here were highlighted.

 

Keywords: Indian Literature. Performance. Marginality.


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DOI: http://dx.doi.org/10.12819/2016.13.1.9

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